Duitse start-ups gestimuleerd door recordaantal chauffeurs die auto’s leasen

lease en oprichting

Bedrijven cash-in wat betreft groei door dalende waarde van voertuigen met verbrandingsmotor

Een parkeerplaats gereserveerd voor het opladen van elektrische auto’s staat op het centrale plein tegenover het stadhuis op 7 januari 2020 in Gruenheide, Duitsland. De Amerikaanse elektrische autofabrikant Tesla is van plan een nieuwe Tesla Gigafactory te bouwen, net ten zuiden van Gruenheide. De documentatie voor de aanvraag van een bouwvergunning voor een nieuwe fabriek is vandaag voor het publiek beschikbaar gekomen. Tesla heeft aangekondigd dat het verwacht dat de nieuwe fabriek, in de buurt van Berlijn, in 2021 operationeel zal worden en uiteindelijk tot 500.000 auto’s per jaar zal produceren.

 

 

Uit een onderzoek blijkt dat Duitse autokopers de aanschaf van een elektrische auto afschrikken vanwege onbehagen over de betrouwbaarheid, de batterijduur en het gebrek aan oplaadmogelijkheden. Prive leasen is belangrijker.

 

 

Een recordaantal consumenten in Duitsland, de bakermat van de Europese auto-industrie, kiest ervoor om hun persoonlijke auto te leasen om start-ups te helpen profiteren van de bezorgdheid over de dalende waarde van voertuigen met verbrandingsmotor in het elektrische tijdperk.

 

In 2019 koos meer dan een vijfde van de automobilisten in Duitsland ervoor om te leasen in plaats van een nieuwe auto te kopen, kondigde marktonderzoeker Deutsche Automobil Treuhand donderdag aan, een stijging van bijna 60 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

 

De autofabrikanten van het land, die al aan het bijkomen zijn van een wereldwijde vertraging van de automarkt, moeten in 2020 beginnen met de verkoop van honderdduizenden emissievrije voertuigen, anders krijgen ze te maken met hoge boetes vanuit Brussel. Beste lease deals online.

 

Maar een studie die woensdag door McKinsey werd gepubliceerd, wees uit dat ongeveer een derde van de Duitse autokopers de aankoop van een auto op batterijen had uitgesteld vanwege onbehagen over hun betrouwbaarheid en levensduur van de batterij, evenals het gebrek aan oplaadopties.

 

Een vergelijkbaar percentage was niet bereid meer te betalen voor een elektrisch model.

 

Een hele reeks nieuwe bedrijven hoopt aan dergelijke zorgen te kunnen verzilveren in een poging voet aan de grond te krijgen in een markt die naar verwachting de komende vijf jaar bijna € 90 miljard waard zal zijn.

 

Het in Berlijn gevestigde Vehiculum, dat autoleaseovereenkomsten aanbiedt aan zowel zakelijke als particuliere klanten, beweert sinds de oprichting in 2015 voor een half miljard euro aan contracten te hebben verwerkt.

 

Tot de populaire modellen behoren onder meer SUV’s met een hoge uitstoot, waarvan de restwaarde wordt bedreigd door de strengere regelgeving in Duitse steden.

 

“E-mobiliteit komt in een stroomversnelling, maar wordt nog steeds niet algemeen aanvaard als de toekomst van privévervoer, vooral vanwege zorgen over prijs en bereik”, aldus CEO Lukas Steinhilber.

 

“Niemand weet wat er daarna zal gebeuren, wat onzekerheid bij de consument creëert”, voegde hij eraan toe.

 

Een afname van het directe eigendom heeft ook geleid tot een aantal start-ups op basis van abonnementen, die chauffeurs een volledig verzekerde en regelmatig onderhouden auto aanbieden voor een vaste maandelijkse prijs.

 

Het in München gevestigde Cluno, dat sinds de oprichting in 2017 € 170 miljoen heeft opgehaald, beweert met 400 procent per jaar te groeien.

 

“Zonder complexiteit kunnen schakelen tussen verschillende merken en modellen is een cruciale factor voor veel klanten”, aldus mede-oprichter Nico Polleti.

 

“Dit omvat de mogelijkheid om nieuwe technologieën, zoals elektrische of hybride voertuigen, te testen zonder het risico te lopen te investeren in een technologie die snel evolueert.”